ilsejacobs.reismee.nl

Nog even genieten van de vakantie voordat stage begint!

Lieve allemaal,

Afgelopen dinsdag hebben Marit, Britt, Ruth en ik kennis gemaakt met de mensen die in het ziekenhuis werken in Hohoe (uitgesproken als Hogwee) waar wij aankomende maandag gaan beginnen met stage. Freek, Jelle, Joep en Jet gaan stage lopen in het ziekenhuis in Kpando. Het is een mooi en best luxe ziekenhuis en naar mij gevoel veel groter dan gedacht. Ik had het me kleiner voor gesteld. We hebben kennis gemaakt met het hoofd van het ziekenhuis. Ik sta met Marit op de afdeling en werk 4 dagen in de week, van maandag t/m donderdag van 07:30 uur tot 15:00 uur. Ook hebben we een rondleiding gekregen door het ziekenhuis. Er zijn veel verschillende afdelingen, zoals een mannen- en vrouwenafdeling, een kinderafdeling, verloskamers, prepartum (controles voor de bevalling voor moeder en kind), postpartum (controles na de bevalling voor moeder en kind), een spoedeisende hulp, chirurgie, oogkunde, oorkunde, diabetes, chirurgie, het lab, de bloedbank, de apotheek, oncologieafdeling etc. Ook mochten we van degene die een rondleiding gaf, een kijkje nemen in het mortuarium. In Ghana is dit heel anders dan in Nederland. In Nederland wordt een overleden persoon na 3-5 dagen begraven en/of gecremeerd, maar hier is de traditie heel anders. Een begrafenis kost heel veel geld. Het kost ook geld als je een overleden persoon ‘bewaard’ in het mortuarium, namelijk 10 Ghana cedi per dag (2,50 euro per dag). Het dagloon van een werknemer in Ghana is gemiddeld 12 Ghana cedi (3 euro). De begrafenis wordt een week ‘gevierd’ en er worden vele mensen uitgenodigd, soms zelfs uit de buurlanden. Als het geld er is voor de begrafenis, dan wordt de overleden persoon begraven. En dit kan wel 3 maanden tot 4 jaar duren!! In het mortuarium ligt 1 overleden persoon die 4 jaar geleden is overleden! Als een familie bijvoorbeeld bezig is met de bouw van een huis, en dit is nog niet af, besteden ze eerst het geld aan de bouw van hun huis en daarna pas aan de begrafenis. In Ghana wordt je haast niet gecremeerd. Je word gecremeerd als je iets slechts gedaan hebt, zoals een overval gepleegd hebt of als je een crimineel bent.

In de avond hebben Marit en ik onze eerste kookavond gehad. We hadden ervoor gekozen om pannenkoeken te bakken. Gelukkig hebben we een pan, een spatel en een bak om het recept in te maken. Op de markt hebben we een plastic zakje bakmeel, een plastic zakje melkpoeder en eieren gekocht. Thuis hadden we nog zakjes water liggen. Helaas hadden we geen maatbeker en moesten we improviseren. We hebben zakjes water waarop 0,5 ml water staat. Dit is best handig, want zo kon je alles een beetje afmeten. We hebben melkpoeder aangemaakt met water, omdat ze hier geen melk hebben, alleen poeder. De keuken is niet binnen in ons huisje, maar het is een apart hokje dat via buiten verbonden is met het huis. Je moet via buiten omlopen. Hier schijnt de hele middag de zon op, dus het is hier heel warm, namelijk rond de 40-45 graden. We hebben een gasfornuis, dus we hoeven geen kampvuurtje te maken om te koken. Voordat het water kookt, ben je soms meer dan een uur verder, maar geduld is een schone zaak. Ondanks we alles op gevoel moesten doen, waren de pannenkoeken op z’n Ghanees erg lekker!

En ja, wat moeten we doen om te douchen zonder water uit de kraan, zoals we gewend zijn in Nederland?? We hebben een douche en een toilet. Gelukkig is het toilet geen ‘gat’, wat ik me in het begin had voorgesteld. Het water is heel erg gering. We hebben de afgelopen dagen weinig tot geen water gehad. Dit water hebben we het hardst nodig om het toilet door te spoelen, te koken, te douchen, om de afwas te doen en om onze kleding te wassen met de hand. Op dit moment wassen we ons zelf met emmers water. Ook hebben we 2 regentonnen waar we water uit kunnen halen. Ze hebben sinds dit jaar wel een douchekop gemaakt, maar deze werkt eigenlijk bijna nooit. Eerst hadden we 3 emmers water per persoon, maar dit werd al gauw verlaagd naar een halve emmer water per persoon. Toen ik nog in Nederland was en hoorde dat ze hier geen warm water hadden, hoopte ik maar dat ik aan het koude water ging wennen, maar met dit warme weer heb je zeker geen warm water nodig! Het is van mei tot september regenseizoen in Ghana. Ik ben blij als het regent, want dan hebben we weer water. Echter heeft dat ook z’n nadelen, want wanneer het regent, hebben we geen stroom, en aangezien het om 17:30 uur al donker begint te worden, kan dit best vervelend zijn. Dan komen de waxinelichtjes en hoofdlampjes goed van pas!

Al gauw hadden we in Hohoe een mooi luxe zwembad ontdekt waar we woensdag heen zijn geweest. Toen we aankwamen, vertelde ze dat het zwembad dicht was omdat de badmeester er vandaag niet was. Ze hebben speciaal voor ons het zwembad geopend en we hadden gewoon eigenlijk een soort van privézwembad, super gaaf! Voor ons was het zwembad best goedkoop, namelijk 10 Ghana cedi (2,50), wat voor een gemiddelde Ghanees best veel is. We hebben lekker genoten van de dag en nog even van onze vakantie!

En nu we toch nog even vakantie hebben, zijn we donderdag naar de waterval geweest, genaamd Wli. Dit ligt aan de grens van Togo, een buurland van Ghana. Dit is ongeveer 3 kwartier rijden vanaf Golokuati. Toen we eenmaal aankwamen, moesten we nog 3 kwartier lopen door de jungle voordat we überhaupt bij de waterval zouden zijn. Maar dit was zeker de moeite waard! De omgeving en de jungle is zo mooi. Je geniet van alles om je heen. Ik heb zelfs een cacaoboom gezien! Toen we bij de waterval aankwamen, zagen we het schitterende uitzicht. Rondom de waterval vlogen talloze vleermuizen en er waren veel zeldzame vlinders. Een heel erg mooi gezicht! We hebben er van genoten! (Helaas laden de foto's niet, ik stuur de foto's via Whatsapp naar mama).

Het is inmiddels zondagmiddag wanneer ik dit op mijn blog plaats, de jurkjes waren afgelopen donderdag nog niet klaar, maar komen als het goed vanmiddag om 14:00 uur binnen. Morgen begint mijn eerste stagedag. Ik vind het best spannend! Ik ben benieuwd hoe mijn eerste stage week verloopt! Ik vertel jullie gauw meer! Tot de volgende keer!

Liefs,

Ilse

Ferdinand

Prachtige verhalen Ilse. Jij ondervindt nu hoe luxe wij het in Nederland hebben. Geniet ervan en succes morgen met het begin van de stage.

Marjan Ambrosius

En al weer een mooi verhaal! En zeker spannend morgen, maar weet zeker dat het je gaat lukken! Heel veel succes maar vooral weer veel plezier????

Christel

WoW wat een ervaring meid.... Heerlijk om te lezen hoe het daar is. En zien hoe je moet improviseren voor vele dingen waar wij hier niet eens over nadenken.
Kijk uit naar je volgende blog en geniet lieve Ilse.....x

Loes

Heel leuk om te lezen Ils! Leuke verhalen en fijn om te lezen dat t allemaal goed gaat! Heeel veel succes met stage. Wacht met smart op je verhalen!

Paul

Wat veel indrukken! Maar goed dat in met vroeg donker mogelijk langer slaapt . Veel succes morgen

Manon

Ilse super leuk verhaal! Dit moet je echt blijven doen zo. Heel veel succes met je stage !! Liefs

Jeannette

Heel veel succes met de stage !!! Geniet er lekker van !!

kiek enning

Leuk jouw verhalen...we genieten mee. veel succes in het ziekenhuis en lieve grs.

Ron Magielsen

Mooi verhaal 'Ilse! alsof je een roman aan het lezen bent. Wens jullie alle succes morgen tijdens jullie stage 'geniet er van!

Ingrid Jacobs

Fijn dat je zo genoten hebt de afgelopen dagen. Prachtige foto' s. Ik wens je heel veel succes morgen met je eerste stagedag. Liefs mama

ELs

Hoi Ilse wat een belevenis ! Heel veel succes morgen met je stage ,ik kijk uit naar je volgende blog!groetjes van ons allemaal.

Hanneke Versteeg

Leuk om weer te lezen! Heel veel succes morgen en vooral veel plezier!

Greet

Ik geniet van je verhalen,heerlijk dat je even kunt wennen voor je aan het werk gaat.
Wat zal dat wennen zijn zonder al die luxe die je hier gewend bent.
Heel veel plezier bij je stage.
Een dikke knuffel van ons

Jose Gotz

Wat een mooie en bijzondere ervaringen! Zo leer je het gewone weer enorm waarderen. Succes met je eerste stagedag ????

Mia en Ben

Hoi Ilse
We genieten van je mooie verhalen en kijken weer uit naar je volgende blog.
Veel succes met je stage vanaf vandaag!
Groetjes van ons