ilsejacobs.reismee.nl

Weekendje weg naar Accra en 2 scholen bezocht!

Lieve allemaal,

Even lekker een weekendje weg! Afgelopen vrijdag zijn Marit, Ruth, Britt, Joep en ik naar de hoofdstad Accra gereisd om er een weekendje tussen uit te gaan! Ook gingen onze Nederlandse achterburen mee. Dit zijn 4 meiden van onze leeftijd en zij zijn hier ook als student. Vanuit Golokuati hebben we een taxi gepakt naar Kpando. Dit was een rit van ongeveer 30 minuten. Vanuit Kpando zijn we met de trotro naar Tema gereisd, een dorpje in de buurt van Accra waar we overnacht hebben in het hotel Saku Momo village. Dit was een reis van ongeveer 4 uur.

Een hotel met luxe! Een groot bed, airco, een douchekop die werkt en een toilet die je niet door hoeft te spoelen met emmers water! Dit is toch net even wat anders dan dat we hier gewend zijn!

In de avond zijn we uit geweest in Accra. Iedereen danst enthousiast mee op de Ghanese muziek wat leuk is om te zien! Het maakt letterlijk niet uit wat je draagt of aan hebt. Iedereen zegt ‘feel free and be yourself’. We hadden 2 taxi’s gehuurd voordat we ’s avonds richting Accra gingen. De groep die in de andere taxi zat, werd aangehouden door de politie omdat ze met 4 achterin zaten. Eigenlijk moest er 1 iemand de taxi uit om alleen verder te lopen, maar de taxichauffeur heeft de politie omgekocht voor 5 Ghana Cedi (1,25 euro) en toen mochten ze door rijden. Als je zo ’s avonds rond loopt in het uitgaansgebied zie je grote verschillen tussen arm en rijk. Je loopt door straten waar grote luxe auto’s geparkeerd staan langs de kant van de weg, en dan komt er om de 10 minuten een kindje naar je toe waarvan ik denk dat ze ongeveer 6 jaar zijn die je op je arm aantikken met de vraag of dat je wat te eten en/of geld hebt.. Dan merk je pas hoe groot de verschillen zijn tussen arm en rijk en daar schrik je van.

De volgende dag zijn we naar het Art Centre geweest in Accra. Dit is een centrum dat uit allerlei houten huisjes bestaat waar je kunst kunt kopen (souvenirtjes). Ik heb leuke souvenirtjes kunnen kopen en zelfs 2 verschillende soorten stofjes zodat ik 2 jurkjes kan laten maken! Ook hebben we voor het eerst een KFC gevonden in Accra waar we lekker gegeten hebben!

Afgelopen woensdag hebben we met onze buurvrouw mrs. Mawutor 2 scholen bezocht. Een basisschool en een middelbare school waar leerlingen naar school gaan tussen de 13 en 15 jaar. Mrs. Mawutor heeft een eigen stichting en zamelt geld in. Van het geld dat ze heeft ingezameld, koopt ze spullen en doneert deze aan scholen. Wij hebben als groep ook een bedrag gedoneerd voor de 2 scholen. Van al het ingezamelde geld, heeft de stichting voor iedere school 2 regentonnen gekocht die beide aangesloten worden op de waterleiding, zodat je hier schoon drinkwater uit kunt halen. Ook heeft de stichting voor iedere school 50 plastic bekers gekocht en 2 handdoekjes. We hebben een presentatie gegeven aan de kinderen over handhygiëne, hoe belangrijk handhygiëne is, en hoe belangrijk het is om schoon drink water te drinken.

Ik heb deze week 2 dagen stage gelopen op de sick baby ward (een afdeling waar zieke baby’tjes opgenomen worden). We hebben gisteren lekker een week vakantie gekregen! Zaterdagochtend om 05:00 uur vertrekken we voor een week naar Mole National Park. Dit is een groot safarigebied in Ghana. Ik heb altijd al graag een keer op safari willen gaan, dus dit is extra leuk! Ik heb er veel zin in! Die week erop loop ik nog 1 week stage op de sick baby ward. Dan zal ik jullie hier meer over vertellen. Tot snel!

Liefs,

Ilse

Ron Magielsen

Dit is stage lopen en vakantie tegelijk ;) Heerlijk om je avonturen te lezen Ilse!
Blijf lekker genieten van dit alles x

kiek

Lekker op safari en dus genieten en have fun

mama

Dat is een leuke week die je gehad hebt. Geniet van jullie safari-vakantie en heb het leuk samen.
Afgelopen week hebben we ook mooi weer in Nederland. Veel plezier en veel liefs.

Ingrid van As

Hallo Ilse wat leuk om al je avonturen te lezen fijn dat ik kan mee genieten wat een ervaringen doen jullie op,prachtig, geniet van dit leerzame project.
Groetjes uit de Vording

Greet

He Ilse,wat een avontuur zeg. Werken,ontspannen,verschil tussen arm en rijk,een schat aan ervaring die je zo opdoet. Nog een prachtige tijd daar,eerst maar genieten van je vakantie en dan weer aan t werk.
Een knuffel van ons en geniet er van dit mooie avontuur
????????????

angela

Leuk om je verhalen te lezen Ilse! Geniet van je safari!