ilsejacobs.reismee.nl

Een week op safari in Mole National Park!

Lieve allemaal,

Mole National Park! Een prachtige jungle met fantastische safari’s! Een reis van 14 uur heen en 14 uur terug.. Het was een lange en vermoeiende rit met de trotro. Nog nooit heb ik zo lang gereisd! Onderweg als de ramen openstaan van de trotro, en je naar buiten kijkt, heb ik eerder het gevoel dat ik aan het touren ben. Ook omdat je thuis in Nederland de omgeving gewend bent en je weet wat je gaat zien, namelijk snelwegen en weilanden. Deze omgeving is totaal onbekend voor je, dus alles om je heen is nieuw en interessant. Zo zie je bijvoorbeeld een bus rijden waar een koe op het dak ligt. Vraag me maar niet hoe ze die koe ooit op het dak gekregen hebben.. Dat is voor mij een raadsel! Je wordt altijd aangekeken als je door dorpjes rijdt, omdat je blank bent. Er wordt naar je geroepen: ‘Hey obrunie, how are you?’ Dit betekent: ‘Hey blanke, hoe gaat het?’. Dit is gewoon een hele normale begroeting en een groot cultuurverschil met Nederland. Wanneer je dit in Nederland vraagt, wordt je meteen beschuldigd van discriminatie. Ik heb onderweg vooral veel koeien en heel veel geiten gezien en zelfs zwijnen en ezels. In de kleine dorpjes zie je meer armoede dan in de grotere dorpen. Dit merk ik doordat ik een kraampje zag, waar vrouwen en kinderen in de rij stonden met een schaaltje om een maaltijd te krijgen. Dit heb ik nog niet eerder gezien.

We zijn in de avond aangekomen in Mole National Park. Eigenlijk was het plan om hier 4 dagen te verblijven. 2 nachten in een huisje en 2 nachten kamperen. Na deze 4 dagen zouden we verder reizen naar de nijlpaarden. Maar dit werd al gauw veranderd. De 2 overnachtingen in het huisje werden 7 overnachtingen omdat we het erg naar ons zin hadden! Vanwege ziekte en vanwege de enorme insecten, hebben we besloten langer te blijven. We kwamen in de avond aan en hebben onze tas uitgepakt en zijn eigenlijk meteen naar bed gegaan. De volgende morgen werd er hard op de deur van het huisje gebonkt waardoor ik wakker werd. Ik had geen idee wie dit had kunnen zijn en ik keek door het raam, dit is een antimuskietengaas. Ik zag gewoon een aap wegrennen! Een grote wilde baviaan! Maar niet alleen zag ik de aap wegrennen, want toen ik verder rond keek, zag ik de prachtige jungle van bovenaf. 1000den meters natuurgebied. De huisjes staan op een kleine berg, zo’n 50 meter hoger dan de jungle waardoor het uitzicht nog mooier is. Je ziet van veraf een groot krokodillenmeer waar ongeveer 1000 krokodillen leven. Krokodillen die daar leven kunnen wel meer dan 4 meter lang worden. Bovendien komen er wel eens olifanten naar het meer toe om water te drinken en om zichzelf te wassen. Wanneer je door de voordeur naar buiten loopt, zie je bavianen rondlopen, en zelfs zwijnen en hertjes die van het gras aan het grazen zijn.

Maar…. De bavianen zijn wel mijn valkuil geweest. In totaal ben ik 4 keer aangevallen door bavianen. Ze komen op mensen af die tasjes in hun handen hebben en zijn opzoek naar eten. De bavianen hebben zelfs 2 keer mijn tas opengeritst en vervolgens alles eruit gegooid om opzoek te gaan naar eten. Wanneer ze zien dat ik geen etenswaren bij me heb, laten ze alles liggen en rennen ze weg. Een keer gebeurde het bij het zwembad. We waren met de groep aan het zwemmen en opeens zag ik een baviaan zitten op de rand van het zwembad, en ik dacht: ‘oeeh, fotomomentje!’. Ik ging het zwembad uit en liep naar mijn tas. Ik was mijn fototoestel aan het zoeken. Ik zag dat er nog een aangebroken rolletje met koekjes in mijn tas lag. Deze haalde ik eruit. In mijn linkerhand droeg ik mijn tas en het rolletje met koekjes, terwijl ik met mijn rechter hand naar mijn fototoestel aan het zoeken was. Plots werd er door verschillende mensen geroepen ‘Ilse, kijk uit! Ilse, kijk uit!’. En ik dacht ‘huh wat is er aan de hand?’. Ik keek vooruit en ik zag een grote baviaan op me af rennen.. Ik had geen idee wat hij wilde, want ik was alleen maar naar mijn fototoestel aan het zoeken. Ik had totaal niet aan de koekjes gedacht die ik in mijn hand had. Maar het bleek dus dat hij het rolletje met koekjes had gezien. De apen komen op eten af wat ik niet wist. Ik had niet door dat hij op me af kwam rennen vanwege de koekjes, omdat ik m’n fototoestel aan het zoeken was. Toen ik door had dat hij de koekjes wilde, gooide ik ze weg. De aap rende naar de koekjes, pakje ze en rende weg. De baviaan had een paar krassen aan de binnenkant van m’n knie achtergelaten. Het waren oppervlakkige krassen. Het zag wat rood, maar verder voelde ik me goed, echter wat geschrokken. Aan het eind van de middag besefte ik dat een paar mensen van de groep zich toch zorgen begonnen te maken over de krassen. Ze hadden ondertussen school geïnformeerd over wat we het beste konden doen. Ze hadden dit nog niet aan mij verteld, omdat ze me niet ongerust wilde maken. Onze leraar en tropenarts gaven mij advies om naar het ziekenhuis te gaan om 2 rabiësvaccinaties te halen. We hadden uitgezocht dat deze vaccinaties in Accra te halen waren wat vanaf Mole National Park 10 uur reizen is.. Even ging er van alles door me heen.. ‘Waarom moest mij dit nou weer overkomen?’ ‘Het zijn maar een paar oppervlakkige krassen, het is niet eens een wond.’ ‘Ik ben hier nu nog maar 1 dag, en ik word nu al gekrabd door een stomme aap.’ ‘Dadelijk moet ik 10 uur reizen om naar Accra te gaan voor de vaccinaties, terwijl ik altijd al op safari heb willen gaan en ik voel me gewoon helemaal goed en heb nergens last van.’ ‘Ik wilde niet weg, ik had het net zo naar m’n zin’. De groep heeft me hier goed mee geholpen wat ik erg fijn vind. De school wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen wat ik heel goed begrijp. Rabiës (hondsdolheid) is een dodelijke ziekte. Tot nu toe heeft ooit 1 iemand rabiës overleefd en ze weten niet hoe het komt. Jelle begon ook te twijfelen over de gebeurtenis die hij had meegemaakt. Hij was namelijk vorige week in donkere grotten geweest en daar waren allerlei vleermuizen. Hij had open wonden aan zijn been en dacht dat hij vleermuizenpoep in zijn ogen gekregen had. Nadat we overlegd hadden met school en een plan gemaakt hadden, waren Marit, Freek, Jelle en ik de volgende dag naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gereden. Dit was ongeveer 20 minuten rijden vanaf Mole National Park. In dit ziekenhuis werd ons verteld dat ze het niet hadden.. Op naar het volgende ziekenhuis! Dit was iets verder rijden, namelijk 2 uur. Ook hier werd ons verteld dat ze de vaccinaties niet hadden. Mijn hoop en geduld begon op te raken, maar uiteindelijk werden we doorverwezen naar een Pharmacy (apotheek) 1000 meter verderop die 24/7 open is. Hier hadden ze gelukkig de vaccinaties die we nodig hadden! 2 vaccinaties die intramusculair (in de spier) toegediend moeten worden. Marit en Freek hebben ze bij mij gezet. Gelukkig heb ik in Nederland 3 vaccinaties gehaald tegen rabiës. Doordat het geen open wond was en doordat ik deze vaccinaties al eerder in Nederland had gehaald, was het niet dringend en kon ik de vaccinaties eventueel ook aan het eind van de vakantie (4 dagen later) halen. Ik ben weer een ervaring rijker! Weer iets dat ik van m’n bucket list kan afstrepen!

We hebben verschillende safari’s gedaan! Bij alle safari’s lijkt het net alsof je in een levensechte aflevering van National Gio Graffic of Animal Planet bent. Zo gaaf! De eerste safari was de nachtsafari. Je zult denken, een safari midden in de nacht, maar het was een safari in de avond om 18:30 uur omdat het dan donker is. Wanneer je een jeepsafari doet, zit je met 8 personen op het dak van een jeep, hier is een hek omheen gemaakt en bankjes. We zaten met z’n 8e op het dak van een jeep. Ik heb tijdens de nachtsafari bevers gezien, antilopen, waterbokken, zwijnen en een kleine krokodil. Je ziet kuddes met antilopen. Wel 20 vrouwtjes en 1 mannetje die op wacht staat. In het donker kun je ook hyena’s tegenkomen en katachtige dieren. Deze zie je zelden en heb ik helaas niet gezien. Wel hebben we voetsporen van hyena’s gezien in het zand. In 2008 hebben ze voor het laatst een leeuw gezien. Wanneer je een dier ziet met veel verwondingen, kun je ook denken dat er een leeuw is geweest. Dit kan ook komen doordat er nog maar 5% van de hele jungle is ontdekt dat nu als safarigebied wordt gebruikt. De volgende dag begon er een safari om 06:00 uur, de birdsafari (vogelsafari). Dit was een wandelsafari van 2 uur. Ik heb verschillende Afrikaanse vogels gezien. We waren opgegeven moment meer aan het zoeken naar olifanten en krokodillen, omdat we deze nog niet gezien hadden. Die middag hadden we ook een olifantensafari gedaan en we hebben zelfs 2 wilde olifanten gezien!! We hebben ze vanaf ongeveer 20 meter mogen bekijken. We mochten niet te dichterbij komen, want het zijn toch wilde dieren. Dinsdag hadden we een krokodillensafari gedaan. We gingen met kano’s 1 uur het krokodillenmeer op. Helaas hebben we geen krokodillen gezien.. Woensdag zijn we naar een dorpje gereisd om een hipposafari te doen (nijlpaardensafari). Deze reis moest oorspronkelijk 3 uur duren. We waren in de ochtend om 09:00 uur vertrokken. We waren er bijna, we hoefde nog maar een half uurtje met de trotro te reizen, alleen opgegeven moment moesten we omdraaien en terug omdat de wegen niet meer te berijden waren. Uiteindelijk waren we er om 15:30 uur. Dit was ook een kanosafari. Nijlpaarden zijn hier de gevaarlijkste dieren van het land. Helaas hebben we geen nijlpaarden gezien.. De meeste nijlpaarden en krokodillen leven op dit moment op de bodem van het meer, omdat het winter is en het te koud is voor deze dieren (het is wel 38 graden). Hier baalde ik wel een beetje van, omdat je daarvoor de hele dag hebt gereisd. De kanotocht zelf was heel erg mooi! Wilde dieren zijn net als het weer onvoorspelbaar. Je kunt niet voorspellen wanneer je ze ziet. Donderdag hebben we de laatste safari gedaan, de ochtend wandelsafari die om 07:00 uur begon, waar we voor het eerst krokodillen gevonden hadden!! Een hele mooie krokodil van 2-3 meter lang die op het land zat en enkele in het water! De foto’s van deze week heb ik op facebook geplaatst!

De terugweg verliep iets minder. Opgegeven moment waren we de weg kwijt en ik had het gevoel dat we ergens in the middle of no were waren. De zandwegen werden steeds smaller en liepen over tot voetpaden. Om de kilometer zag je enkele huisjes staan en mensen die op het platteland hun gewassen verbouwde. Ik zag enkele vrouwen en kinderen langs de kant van de weg lopen die grote schalen met water droegen. Dit water pompen ze uit de put of halen ze uit een dichtstbijzijnde rivier. En dan hang je weer met de trotro naar links, en dan hang je weer naar rechts. En ondertussen worden de zandpaden smaller en komen er steeds meer grote waterplassen en moerassen waar je met de trotro doorheen moet. Eindeloze wegen en je raakt lichtelijk gestrest. Ondertussen waren we al 3 uur omgereden. We hebben ongeveer 150 km verkeerd gereden. Uiteindelijk kwamen we een man op een motor tegen die met ons mee heeft gereden tot aan de hoofdweg!

Kortom het was het een super leuke vakantie en ik heb weer veel meegemaakt!! Ik vind het leuk dat jullie m’n blog lezen. Ik zie leuke reacties verschijnen wat erg leuk is om terug te lezen! Laat gerust een berichtje achter! Helaas doet mijn telefoon het tijdelijk niet, en ben ik daarom niet bereikbaar via Whatsapp. Dan weten jullie dit! Tot de volgende keer!

Liefs,

Ilse

Reacties

Reacties

Ron Magielsen

Lijkt wel een avonturenroman 'Ilse. Geweldig om het mee te maken zoiets. In gedachten probeer ik me eigen voor te stellen wat jij daar mee maakt zoals aan het zwembad met die aap ???? geniet er lekker van ????

Greet

Wat een verhaal!geweldig...en die aap brrrr...en dan te bedenken dat ik de apenheul al lichtelijk eng vind als die aapjes op je afkomen.
Wat zul je genieten en blij zijn dat je deze kans gekregen hebt,om zo Ghana te ontdekken.
Ik ga gelijk je foto's bekijken op Fb.
Nog heel veel plezier,en genieten
Dikke kus vanuit het 'saaie' Ewijk

Manon

Zo vet Ilse! Ben super jaloers. Kan natuurlijk ook alleen jou overkomen die door een aap wordt aangevallen, maar jij hebt wel voor altijd een leuk verhaal te vertellen. Nog heeeel veel plezier! Liefs

Ria Koopmans

ilse wat een droomvakantie. Geweldig. In gedachten reis ik mee.
Afrika is fantastisch. Nog heel veel plezier

Jose

Hoi Ilse, wat een mooie belevenissen maak je mee. Prachtige ervaring om de rest van je leven met plezier op terug te kijken. Geniet van dit mooie avontuur in Ghana. Groetjes, Marco, Bart, Tom en José

ELs

Hoi Ilse wat een avontuur,dit vergeet je ,je hele leven niet meer, super !wat een belevenissen allemaal ,vele lieve groetjes van de hele familie

Ingrid Jacobs

Heerlijk om je verhalen te lezen. Jullie hebben een zeer mooie en avontuurlijke week gehad. Nog even een paar uur uitrusten en dan morgen weer veel succes op de babyafdeling. Geniet ervan!!!!
Liefs van mij

Jan en Annie

Super Ilse jou verhalen, wat je allemaal mee maakt. Je boek is nog niet uit. Geniet nog verder. Groetjes Jan en Annie.????????????

Christel

WoW wat een belevenissen weer. Heerlijk om te lezen en eigenlijk ongelooflijk wat je meemaakt.... en de term "rotaap" is niet voor niets natuurlijk.
Geniet verder meid en ik kijk weer uit naar je volgende blog. Xxx

Petra

Zo hey Ilse, wat een belevenissen. Je kan een boek gaan schrijven haha. Geniet er nog van mop. xxx

Miranda

Hey Ilse, wat een avontuur weer!! Wat fijn dat we mee kunnen lezen met je avonturen, een mooi naslagwerk om later terug te lezen. Heel veel plezier nog en geniet ervan ????!! Groetjes Miranda

Corrie Hoes

Hallo Ilse, wat een geweldige safari! Wat heb je veel gezien. Heel veel plezier nog! Groetjes, Corrie

Marja willems

Super leuk om je verhaal te lezen. Een reis om nooit te vergeten.

ingrid van As

Hoi Ilse, tjonge jonge... wat een reis heb je beleefd, een heel avontuur, prachtig, hier in Ewijk is het Ewijk festijn weer achter de rug, ( zondag 4 juni ) het was prachtig weer met 2200 bezoekers het is wederom geslaagd, wens je een goede werk week toe, hartelijke groet

wilma bruisten

Wat een super safari zeg.en wat een interessante leerzame stage daar.ik ben nu al je blogs aan het lezen.echt gaaf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!