ilsejacobs.reismee.nl

Mijn laatste week stage op de Labour Ward!!

Waaw!! Wat een bijzondere afdeling is dit!! Ik heb maar liefst 4 bevallingen mogen bewonderen, 2 keizersneeën en 1 sterilisatie! Ik heb zoveel gezien en geleerd op deze afdeling! Hier ben ik echt voor naar Ghana gekomen! Alleen moest ik in het begin wel even wennen... Bij de eerste 2 bevallingen die ik zag, kreeg ik het spaansbenauwd! Bij de derde bevalling ging het beter, zolang ik op een stoel zat. Ik vind het leuk om me te verdiepen in de verrichte onderzoeken die gedaan moeten worden en de baby'tjes die geboren worden zo lief en schattig! Prachtig en indrukwekkend om dit allemaal mee te mogen maken!

Ik begin bij woensdag 28 juni. Tijdens mijn eerste stage dag op de Labour Ward (Verloskunde Afdeling) heb ik al veel mogen zien en beleven. Ik heb maar liefst 2 bevallingen gezien die dag. Ik heb een vrouw mogen voorbereiden op een keizersnee door haar te katheteriseren. Dit had ik nog nooit eerder gedaan. Eigenlijk kan ik het geen katheteriseren noemen, want het is totaal niet te vergelijken met hoe ik het op school geleerd heb. De katheter wordt niet steriel ingebracht en er wordt geen verdoving toegepast, maar ik pas me aan op deze manier van werken en ik heb eigenlijk ook nog niet gezien dat er complicaties optraden. Soms denk ik dat we in Nederland iets té oplettend zijn bij alles. Er zijn twee zalen op de Labour Ward. In deze twee zalen liggen vrouwen die nog moeten bevallen. Er staan in totaal 14 bedden. Afgelopen week lagen er 10 vrouwen. 1 meisje die voor het eerst gaat bevallen is 15 jaar en 2 zijn er 16 jaar. Heel erg jong. Ik heb gevraagd of dat ze een vriend hadden en gelukkig knikte ze alle 3 ja. Ook de familie staat achter de vrouwen om de aanstaande baby mee te verzorgen als hij/zij geboren wordt, wat erg fijn is. Er werd me verteld dat het een ongelukje was. In dit land kennen ze geen abortus en er wordt ook niet over gesproken. Daarnaast is er een bevallingskamer. Hier staan drie bedden naast elkaar met gordijntjes ertussen. Tijdens de bevalling is de man of familie er niet bij. Zij komen na de bevalling. Voor mijn gevoel is er weinig privacy. Je kunt zo langs de gordijntjes opkijken en je kunt alles meekrijgen over wat er gezegd wordt. Die dag stond er een sterilisatie gepland! Een vrouw was die nacht bevallen van haar derde kindje, een jongetje. Ze wilde die dag gesteriliseerd worden op vrijwillige keuze en ze werd voorbereid op de operatie. Ruth, Marit en ik mochten meekijken. Iedereen stond klaar, de vrouw was al lokaal verdoofd. Maar uiteindelijk besloten ze de operatie niet door te laten gaan, omdat de vrouw net was bevallen en veel te veel pijn aan gaf. Ze had de kracht er niet voor om deze operatie aan te gaan, wat logisch is, want je bent net bevallen. Ze dachten dat ze het niet zou redden..

Toen we terug kwamen op de afdeling, riepen ze naar ons dat er een bevalling begon. Er werd een infuus geprikt. Deze krijg je altijd, want stel dat er iets tijdens de bevalling gebeurt, kunnen ze meteen ingrijpen. Mij viel het op dat tijdens de bevalling, de vrouw plat op de rug ligt. Hierdoor kunnen er complicaties optreden, zoals het vena cava syndroom. Doordat je op je rug ligt, drukt het gewicht van de baarmoeder precies op de onderste holle ader, waardoor er te weinig bloed naar je hersenen en hart kan stromen. Er kan een licht zuurstoftekort ontstaan door een plotselinge bloeddrukdaling. Om dit te voorkomen kun je de hoofdsteun van de vrouw hoger zetten of je kunt een kussentje in de linker- of rechterzij leggen. De pijn die de vrouwen hebben voor het persen begint is soms niet om aan te zien. Ze kreunen en schreeuwen van de pijn. Ze hebben een enorme bewegingsdrang en zwaaien met armen en benen de lucht in. Ze weten niet wat de beste houding is, omdat ze alleen maar pijn hebben. Ik vond het akelig om te zien en heb echt met de vrouwen te doen, zoveel pijn! Dan is het fijn om even de hand van de vrouw vast te houden en bij haar te zijn. Eenmaal wanneer de vrouw gaat persen, is de baby er zo uit. Dan ben je heel blij dat het baby'tje eruit is, de vrouw geen pijn meer heeft en dat ze kan gaan rusten. Een jongetje werd er geboren! Achteraf denk je alleen maar aan het mooie wondertje dat er is geboren waar je enorm trots op bent!!

De 2de bevalling die ik mocht bewonderen kwam vlak na de eerste bevalling die ik gezien had. Bij deze bevalling werd er ook een jongetje geboren. Beide baby's hadden gepoept in het vruchtwater. Dit wordt meconium genoemd, oftewel eerste ontlasting. Dit kan gevaarlijk zijn, omdat de baby kan stikken. Toen de baby geboren was, huilde hij niet, het bleef stil.. Het is belangrijk dat het baby'tje meteen gaat huilen na de bevalling, zodat de longen zich ontplooien en de luchtweg wordt vrijgemaakt. De zorgverleners zogen slijm op met een soort van tuitje om de luchtweg vrij te maken. Uiteindelijk begon het baby'tje te huilen en waren we allemaal opgelucht. Er werd snel en goed gehandeld en de verpleegkundige deden er alles aan om het baby'tje te laten huilen. Wat een teamwork zie je tijdens een bevalling! Schitterend om te zien hoe blij de moeder was. De vader kwam al snel nadat de baby geboren was en ook hij liet een traantje toe.

Aan het einde van de dienst werd ons verteld dat de meeste vrouwen 's nachts bevallen. Dit komt doordat adrenaline weeën afremt. Adrenaline ontstaat door stress en 's nachts voel je je meer ontspannen. Vrouwen zijn dan het kalmst, ze voelen zich veilig en zijn het minst afgeleid. Dit zette ons aan het denken. We waren nieuwsgierig en we vroegen ons af of dat het mogelijk was om ook een nachtdienst mee te mogen draaien om te observeren, om te kijken hoe dit is en om nog meer ervaringen op te doen! Donderdag op vrijdag nacht hebben we een nachtdienst mogen meedraaien. Een normale nachtdienst is hier van 19:30 uur 's avonds tot 10:00 uur 's ochtends. Wij hebben stage gelopen van 22:30 uur tot 06:00 uur. Anders werd het toch wel iets te lang! Ik heb die nacht 2 bevallingen mogen bewonderen waarvan 1 een stuitligging was. Normaal gesproken wordt eerst het hoofdje van de baby geboren. Bij een stuitligging worden eerst de billetjes geboren. Dit kan gevaarlijk zijn, want er kan een zuurstoftekort ontstaan bij de baby. De zwangere vrouw kreeg oxytocine toegediend. Dat is een hormoon dat weeën stimuleert en wordt via een injectie toegediend. Het wordt toegediend als weeën niet sterk genoeg zijn en wordt gebruikt om de bevalling in te leiden. Bij 10 centimeter ontsluiting mag de zwangere vrouw beginnen met persen. Eerder niet!! Anders kan er een ruptuur (scheur) ontstaan tussen de vagina en anus. Het duurde lang voordat het baby'tje eruit was, het hoofdje bleef vastzitten en ik zag dat de moeder uitgeput was. Ze gaf zoveel pijn aan en er werd getrokken en gedaan, maar het hoofdje kwam er niet uit. De tijd begon te dringen.. Het ruggetje van de baby zag er zo klein en verrimpeld uit en ik dacht dat hij het niet ging redden. De spanning steeg enorm, ik kreeg er kippenvel van.. Uiteindelijk kwam toch het hoofdje eruit. Het tweede probleem was dat het baby'tje stil was en niet begon te huilen. Meteen werd er goedgehandeld. De baby werd aan de beademing gelegd, wat best heftig was om voor de eerste keer te zien. Er werd slijm weggezogen. De baby begon na een paar minuutjes zachtjes te huilen. Een ontroerend moment waar we een traantje weg veegde! Wat een kennis en ervaring hebben deze verpleegkundige! Het is heel erg mooi om te zien dat ondanks de baby niet ademt, de verpleegkundige er alles aan doen om het baby'tje te laten huilen! Een heel bijzonder moment om mee te mogen maken!! (Er staat een foto op facebook). Nadat de baby geboren is, wordt de navelstreng afgeklemd en doorgeknipt. Het kindje wordt afgedroogd en in een warme doek gewikkeld. De buik van de vrouw wordt gemasseerd en ondersteunt zodat de placenta en bloedstolsels geboren worden. Het is belangrijk dat de placenta intact is om infecties te voorkomen en om te voorkomen dat er later bloedingen ontstaan. Ook kun je door de placenta te controleren ontdekken of de baby een zuurstoftekort heeft gehad tijdens de geboorte. De baby kreeg vitamine K toegediend. Dit is een intramusculaire injectie (in de spier). Alle baby's krijgen na de geboorte een vitamine K injectie toegediend. De reden hiervan is dat alle baby's geboren worden met een laag vitamine K gehalte. Zij hebben dit nodig om ernstige bloedingen te voorkomen.Bij mijn laatste dienst op de Labour Ward heb ik 2 keizersneeën mogen beleven en 1 sterilisatie! Ik was nieuwsgierig en het leek me heel leerzaam en indrukwekkend! Bij de eerste keizersnee werd er een meisje geboren! De moeder kreeg een keizersnee, omdat de baby te groot was. Toen ze geboren was, zag ik dat ze meconium geloosd had in het vruchtwater. Ze huilde niet en keek blauw. De zorgverleners wisten meteen dat het mis was en grepen snel in. Er stonden zes zorgverleners om de baby heen om haar de beademen. Ze had meconium binnengekregen. Dit is heel gevaarlijk, want hierdoor kan ze stikken! Ik hoorde dat er vruchtwater in de longen bleef zitten terwijl ze de baby aan het beademen waren. Je hoort het dan borrelen. Na zeven minuten begon de baby toch te huilen, gelukkig maar!! De tweede keizersnee kwam vlak na de eerste. Dit was heel erg bijzonder, want er werd een tweeling geboren!! Twee prachtige, lieve, kleine meisjes werden er geboren. Een twee-eiige tweeling, dit betekent twee vruchtzakken en twee navelstrengen. De moeder werd hierna meteen vrijwillig gesteriliseerd. Dit is haar vierde en vijfdje kind. Ik vond het heel leerzaam om een sterilisatie mee te mogen maken en ik had niet verwacht dat de eierstokken en eileider zo klein waren. Ze leggen je precies uit wat er gaat gebeuren wat super fijn is! Bij de operatie wordt de eileider doorgeknipt. Wat ik ook geleerd heb, is dat tijdens het hechten de pezen goed gehecht moeten worden, anders kun je later een hernia krijgen.

Dit was mijn stage op de Labour Ward!! Mijn langste blog ooit tot nu toe! Er is zoveel te vertellen! Haha. Een hele mooie, interessante, leerzame en bijzondere afdeling! Er zal snel een volgende blog volgen dit weekend over de donaties aan het ziekenhuis en onze reis die maandag begint! Mits ik bereik heb. Tot de volgende keer!!

Liefs,

Ilse

Reacties

Reacties

kiek

Was weer n prachtig verhaal.Wat mag jij veel mee beleven...Fijn om mee te lezen. veel plezier voor de laatste weken..grs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!