ilsejacobs.reismee.nl

De baby afdeling!

Lieve allemaal,

Ik ben hier nu bijna 6 weken en ik wil jullie vertellen dat ik het naar m’n zin heb en me hier prima vermaak. Nog 4 weken stage lopen en dan gaan we reizen!! Hier kijk ik erg naar uit! Het aftellen is begonnen!

Ik hoef me hier niet te vervelen. Er zijn altijd dingen die je kunt doen en iedereen heeft z’n eigen taken. Bijvoorbeeld koken, afwassen, de wc poetsen, je kleding wassen, aan je blog werken, schrijven, aan school werken, lezen uit de E-reader, tijdschriften lezen, films kijken, foto’s op de laptop zetten, internetten en Whatsappen als je bereik hebt of lekker buiten zitten met de groep en napraten over de dag met een drankje erbij! De buren hebben ook 2 geitjes en een paar kippen die los lopen. Ik geef ze iedere dag de korstjes van m’n brood, waardoor ik me weer iets thuis voel! Vergeleken met Nederland is het hier 2 uur eerder. Bovendien is het al om 18:00 uur donker omdat het winter is.

Afgelopen week zou ik eigenlijk stage lopen op de ‘sick baby ward’ (zieke baby afdeling). Ik heb deze week geen stage kunnen lopen in verband met ziekte en omdat Ruth opgenomen was in het ziekenhuis met een ernstige oorontsteking. Ik ben dinsdag op woensdag nacht bij Ruth geweest in het ziekenhuis om voor haar te zorgen en bij haar te blijven.

Voordat ik vakantie kreeg, heb ik een week stage gelopen op de sick baby ward (de zieke baby afdeling). De baby ward is een hele rustige afdeling. Je hebt verschillende zaaltjes. In de eerste zaal liggen baby’s die ziek zijn. De meest voorkomende ziektebeelden zijn sepsis (een bloedvergiftiging). Dit is doodsoorzaak nummer 1 bij baby’s. Dit kan ontstaan doordat de moeder tijdens de zwangerschap een infectie heeft meegemaakt. Daarnaast kan het ook ontstaan doordat de moeder weinig kennis heeft over de hygiëne van de borsten. Wanneer deze niet goed schoongemaakt worden, kan de baby bacteriën in zich opnemen die in de bloedbaan terecht kunnen komen waardoor er een sepsis ontstaat. Ook worden er baby’tjes geboren met een te laag geboortegewicht. Zo worden er baby’s geboren na 40 weken zwangerschap met een geboortegewicht van 0,9 kg of 1,5 kg. Een normaal geboortegewicht is ongeveer 2,5 kg. Op deze afdeling ligt zelfs een baby’tje die prematuur is geboren. Dit betekent dat hij te vroeg geboren is. Hij is geboren toen die 26 weken oud was. Normaal is een vrouw 40 weken zwanger. In Nederland kan tegenwoordig een baby in leven gehouden worden als hij na 24 weken zwangerschap geboren wordt. Ik vind het knap en mooi om te zien dat ze de materialen hebben om het baby’tje te verzorgen en in leven te houden. In de 2de zaal liggen moeders die opgenomen zijn omdat zij complicaties hebben gekregen tijdens de zwangerschap. In de 3de zaal liggen moeders die een sectio (keizersnee) hebben doorstaan. En in de 4de zaal liggen moeders met gezonde baby’s die wachten op een goede uitslag zodat moeder en kind samen gezond en wel naar huis kunnen gaan. De meeste moeders liggen 1-2 dagen op deze afdeling. Moeder en baby delen samen een bed en er zijn bepaalde bezoektijden over wanneer de familie langs mag komen.

Wanneer er een baby geboren is, krijgt hij/zij na 1 week een naam. Dit heeft met de cultuur te maken. Wanneer de baby binnen 1 week na de geboorte overlijdt, hoeven ze hem/haar niet te registreren. Dan heeft de baby ‘niet’ bestaan. Nadat meisjes geboren zijn, krijgen ze de eerste dag na de geboorte oorbelletjes. Dit is niet verplicht, maar de meeste ouders kiezen ervoor om dit wel te doen. Deze worden er niet zoals in Nederland met een tang ingezet, maar de oorbelletjes worden in het oor geduwd. Dit vond ik best akelig om te zien. De verpleegkundige vroeg of dat ik dit ook wilde doen bij een baby, maar ik had aangegeven toch liever te willen kijken.

Ik heb mee mogen helpen met het wassen en verzorgen van baby’tjes. Het is zo schattig om baby’tjes vast te mogen houden. Daarnaast heb ik meegekeken hoe een anesthesioloog infuusjes aanlegde bij verschillende baby’s. Het is lastig om deze te prikken, omdat de handjes van baby’s heel klein zijn en de vaten niet goed te zien zijn. Daarnaast is een baby heel erg bewegelijk en vindt het niet fijn. Dit uiten ze door te huilen. Ook hebben we de vitale functies mogen afnemen. De vitale functies die afgenomen worden bij baby’s zijn de temperatuur en de ademhaling. De temperatuur bij baby’s wordt net als bij volwassen mensen gemeten door een thermometer onder de oksel te houden en zo de temperatuur te meten. De bloeddruk kan niet gemeten worden. De waardes van de vitale functies bij baby’s zijn anders dan bij volwassen mensen, dat vind ik ook leerzaam. Ook iets wat leuk is om te weten, is dat baby’s van ouders met een donkere huidskleur blank geboren worden!

Wanneer vrouwen 40 weken zwanger zijn geweest en zijn bevallen, mogen ze in principe 6 weken na de bevalling op de afdeling opgenomen blijven. Dit is in totaal 46 weken. Dit is een best ingewikkeld systeem. Op de sick baby ward ligt een baby die in de 28ste week van de zwangerschap is geboren. Dit betekent dat deze baby 12 + 28 weken = 40 weken, dus 12 + 6 weken = 18 weken opgenomen mag blijven.

Volgende week ga ik samen met Ruth stage lopen op de ‘children ward’, mits Ruth weer helemaal beter is. Dit is de kinderafdeling. Ik ben erg benieuwd naar deze afdeling. Ook zijn we volgende week nog maar met z’n 7e. Helaas gaat iemand van de groep vrijdag naar huis toe vanwege erge heimwee.. Het zal een rustig weekend worden! Tot de volgende keer!!

Liefs,

Ilse

Reacties

Reacties

Bernadet Klaassen

Hoi Ilse. Wat gaat de tijd snel. Ontzettend fijn dat je het goed naar je zin hebt. En wat goed dat je bij Ruth bent gebleven. Supertrots op jouw. Nog veel plezier xxx Bernadet.

Dorien van der Zwart

weer een mooi verhaal!!

CORRIE

geweldig ILSE van je wat je allemaal doet
fijn met al die babys
groetjes

Michel

Leuk om het zo allemaal te lezen . Geniet er nog maar van . Een hele belevenis . Groetjes Michel

Paul

Wat maak je veel mee! Nog veel plezier. Erg leerzaam geschreven verhaal van je

Eline

Leuk hoor Ils!! Kan niet wachten je een dikke knuffel te kunnen geven. Geniet ervan?????

dirk

heel fijn om te horen dat je het na je zin hebt, en wat gaat de tijd snel... hopelijk leer je er veel en heb je het naar je zin op de children ward.

Greet

weer een geweldig verhaal Ilse. Lief van je dat je bij je vriendin gebleven bent,maar ik had van jou ook niet anders verwacht, Kanjer. hopelijk gaat het nu beter met de'r.
wat gaat de tijd toch snel, je begint nu al weer af te tellen en voor je het weet ben je thuis met een koffer vol mooie ervaringen en herinneringen.
nog veel genieten en tot je volgende verhaal.
een dikke knuffel van ons en een lik van Buster

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!