ilsejacobs.reismee.nl

De Children Ward!

Lieve allemaal,

Voordat mijn stage week begon op de Children Ward, heb ik een lastige week gehad. Ik heb veel aan thuis en iedereen gedacht. Dat komt denk ik doordat ik die week ervoor geen stage gelopen heb en haast de hele tijd thuis geweest ben. Nu gaat het beter! Ik was blij dat ik maandag weer kon beginnen met stage! Het is fijn om bezig te blijven en lekker veel afleiding te hebben en te genieten.

Afgelopen vrijdag zijn Sophie, Tanne en ik samen naar Kpando gereisd. Dit is ongeveer 20 rijden met de taxi vanuit Golokuati. Dit zijn onze Nederlandse achterbuurmeisjes. Ik had het nodig en wilde even weg zijn van thuis. We zijn naar de markt geweest en naar een winkeltje waar ze houten beeldjes maken met de hand. Ze kunnen van een blokje hout en een schuurpapiertje prachtige beeldjes maken! Je kunt je van alles bedenken, of ze kunnen het maken. Sophie en Tanne hadden beeldjes besteld die ze die dag zouden ophalen. We moesten anderhalf uur wachten en toen hadden ze een paar beeldjes af (in Ghana hebben ze alle tijd en letten ze hier niet zo nauw op). Ik vond het niet zo erg om te wachten, want het is mooi om te zien en leuk om naar te kijken hoe ze het maken.

In de avond was het mijn kookbeurt samen met Marit. We kozen ervoor om plantain te maken samen met groenten. En jaaa, wat is nou plantain? Google het maar eens! Dan krijg je er een beter beeld bij. Plantain ziet er bijna precies hetzelfde uit als bananen, de schil is alleen groen van de buitenkant. Soms twijfel je of je bananen koopt of plantain, omdat verse bananen er ook groen uitzien. Met plantain kun je frietjes en/of aardappeltjes maken! Je koopt een tros planteen, je schilt de plantain en je snijdt reepjes. De binnenkant ziet er precies hetzelfde uit als bananen. De dag erna zijn we zaterdag avond lekker uiteten geweest bij Carlito, een pizzaria en Hohoe. Het zijn de kleine dingen waarop je je kunt verheugen! Maandag heb ik mijn 2 jurkjes opgehaald (foto staat op facebook) en dinsdag zijn we met z’n alle naar Ho gereisd om ons visum te verlengen. Dit was een reis van ongeveer 2 uur heen en 2 uur terug.

Afgelopen maandag is mijn stageweek begonnen op de Chrildren Ward samen met Ruth. Deze afdeling is pas gerestaureerd en vernieuwd. Wat is dit een mooie afdeling geworden! Het ziet er erg vrolijk, fris en schoon uit! Op de afdeling zijn lichte, felle, mooie kinderkleuren te zien en er hangen kinderposters op de muren van dieren, fruit, mensen, van een huis etc. Op de afdeling staan 30 bedden waarvan er ongeveer 15 bezet zijn. Van babybedjes tot kinderbedden. Kinderen worden vanaf 1 maand tot 12 jaar op deze afdeling opgenomen. Vanaf 13 jaar worden ze opgenomen op de Female Ward (vrouwen afdeling) of op de Male Ward (mannen afdeling). Er zijn 2 zaaltjes op de Children Ward. In 1 zaaltje liggen kinderen die problemen hebben met de gastro-enteritis. Dit zijn problemen het het maag-darmstelsel. Dit komt vaak voor! In de andere zaal liggen kinderen met andere diagnoses. Dit kan van alles zijn! Bijvoorbeeld fracturen (botbreuken), sepsis (bloedvergiftiging), pneumonie (longontsteking), brandwonden, phyrango tonsilitis (keelamandelontsteking), appendicitis (blindedarmontsteking), dehydration (uitdroging), malaria etc. Het ziektebeeld malaria komt vooral veel voor bij kinderen, omdat wanneer de ouders erachter komen dat het kind malaria heeft, de meeste symptomen al aanwezig zijn. Dan kan er pas laat gestart worden met de behandeling. Wanneer je ouder en volwassen bent, voel je het aan als je jezelf niet lekker voelt en dan kun je de heftigheid van de symptomen van malaria voor zijn zodat je eerder kunt starten met de behandeling. Kinderen spelen vaak buiten en hebben weinig kennis over de muskieten die parasieten bij zich dragen en geven hierdoor vaak minder aan hoe ze zich voelen. Malaria wordt overgebracht door muskieten (muggen) die een bepaalde parasiet bij zich dragen. Wanneer deze mug je steekt, komt het gif rechtstreeks in de bloedbaan terecht en kun je malaria krijgen. Hier leven ook gewoon normale muggen, want in de eerste week dat ik in Ghana was, zat ik al helemaal onder de muggenbulten. En ik dacht: ‘aah dadelijk krijg ik malaria’, maar ze zeggen dat 1 op de 50 muggenbulten malaria kan zijn. De muskieten zijn vooral aanwezig wanneer het donker is. Je kunt je hierdoor beschermen door lange kleding te dragen, je zelf in te smeren met date en onder een speciaal muskietennet te slapen. Ook nemen wij iedere dag medicatie in tegen malaria. Ook heb ik voor het eerst gezien dat er een kind op de afdeling lag met een infuus in het hoofd. Dit had ik nog nooit eerder gezien. Normaal gesproken wordt er een infuus geprikt en aangelegd op de hand of arm. Wanneer iemand moeilijke venen (aders) heeft om te prikken, wordt er gekeken of er een infuus aangelegd kan worden bovenop het voetje. Zodra dit ook lastig is om te prikken, kan er gekeken worden of het lukt in het hoofdje.

Deze week waren Ruth en ik niet de enigste studenten op de afdeling. Zo stonden we bij de overdracht van 1 patiënt met de arts, 2 verpleegkundige van de dagdienst, 2 verpleegkundige van de nachtdienst en wel 20 studenten! 20 studenten is echt heel veel in een klein zaaltje! Daarnaast waren er allerlei praktijk examens waardoor het extra druk was op de afdeling. Hierdoor hebben we niets kunnen doen op de afdeling de hele week. In de ochtend hebben we de afdeling gepoetst met studenten. Doordat het zo druk was met studenten op de afdeling, waren de verpleegkundige ook heel druk en hadden ze weinig tijd voor ons. Maar we konden ons prima vermaken. Iedereen is aardig en erg sociaal. Het was heel gezellig. We zochten altijd wel iets om ons bezig te houden. Wanneer er een praktijkexamen was afgelopen, konden we een praatje maken met de ouders en de kindjes. Zelf initiatief tonen is erg belangrijk op de afdeling!

Op de laatste dag hebben we kleurboekjes en stiftjes uitgedeeld aan de kindjes die op de afdeling liggen! Ieder kindje kreeg een cadeautje om mee naar huis te nemen als ze beter zijn. Ook hebben we kleurboekjes en stiftjes achtergelaten op de afdeling zodat de volgende kindjes die worden opgenomen kunnen kleuren en stiften. Het was zo schattig en leuk om te zien! Hier kun je een kindje echt blij mee maken! De kindjes pakte het verlegen aan en ouders en kind waren erg dankbaar. Hierdoor waren ze iets minder bang voor blanke mensen!

Dit was mijn stageweek op de Children Ward samen met Ruth. Vanaf volgende week ga ik stage lopen op de Theater Ward. Dit is de operatie afdeling. Ik heb er onwijs veel zin omdat dit mij een hele interessante en leerzame afdeling lijkt! Tot de volgende keer!!

Liefs,

Ilse

Reacties

Reacties

Ron Magielsen

Wat maak jij toch veel mee 'Ilse!
Een heel ander cultuur en dat zal vast en zeker wennen zijn qua verzorging.
Hoe is de hygiëne daar, is dat hetzelfde als bij ons of toch in mindere maten maar toch voldoende!
Ik wens jou in je verdere stage veel plezier Ilse! Xx

kiek

Fijn Ilse dat je zulke interessante verslagen schrijft.Leren wij ook weer van..
Succes en.liefs uit Winssen

Ingrid Jacobs

Heerlijk dat je de kinderen blij kunt maken met kleurboekjes en stiftjes. Fijn dat je na de drukte van de studentes en de examens tijd kunt vrij maken voor de ouders en kinderen.
Het zijn mooie jurkjes die je hebt laten maken. Gezellig samen naar de markt geweest met je buurmeisjes. Ik ben benieuw hoe de beeldjes geworden zijn. Koken doe je graag, een keer iets heel anders koken en eten is ook een uitdaging. Een heel fijn weekend en heel veel succes op de Theater Ward. Liefs mama

Floor

Lieve Ilse,

Ik geniet elke keer weer van je verhalen, wat schrijf je toch leuk! Leuk om al de details te lezen die je beschrijft zodat we een goed beeld krijgen van wat je doet. Heel veel plezier nog!

Liefs, Floor

Greet

Hoi Ilse,
Wat ben je toch een kanjer????je gaat er voor , ook al heb je het even wat moeilijker.
Wat een positieve instelling heb je een wat maak je die kinderen blij met die aandacht en cadeautjes.
Dat weten ze later nog.! Heel veel succes met je volgende stage
En een knuffel van ons en
van Buster een lik

Miranda

Wat fijn dat het allemaal goed gaat en dat je geniet, ondanks dat je soms thuis mist. Je bent straks een prachtige ervaring rijker. Geniet nog van de komende weken en de stages die gaan komen.
groetjes Miranda

Paul

Prachtig verslag.

Dorien van der Zwart

Hoi Ilse
je maakt echt een heleboel mee zo in een week, zooooo....en volhouden hoor...het is zo'n mooie levens ervaring. ik vind het echt mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken daar!!
groetjes Dorien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!